Valikko Sulje

5 vinkkiä itsensä kohtaamiseen

Milloin olet viimeksi pysähtynyt? Siis ihan aidosti itseäsi varten?

Pysähtyminen tekee hyvää. Kun säännöllisesti pysähtyy kohtaamaan itsensä, huomaa usein, miten asiat vaikuttavat selkeämmiltä.

Kirjoittaminen on mahtava työkalu tähän tarkoitukseen. Nyt jos ensimmäinen ajatuksesi on, ettet osaa kirjoittaa, jatka kuitenkin lukemista. Kirjoittaminen on työkalu itsensä kohtaamiseen.

Jos vuosien takainen äidinkielenopettajasi ääni kaikuu jostain kaukaisuudesta kertoen, ettet osaa kirjoittaa, nyt on hyvä hetki vaientaa tuo ääni. Kyllä sinä osaat. Itsensä kohtaamista kirjoittamista apuna käyttäen ei voi tehdä väärin. Kielioppiasioilla ei ole mitään merkitystä.

Miksi ihmeessä itsetutkiskelu kannattaa?

  1. Kirjoittamalla asiat usein muuttuvat selkeämmiksi. Saat uusia näkökulmia ja oivalluksia.
  2. Itsetutkiskelu kirjoittamista apuna käyttäen rentouttaa. Kohtaat aidosti itsesi.
  3. Kirjoittaminen on ilmaista.
  4. Voit tehdä sitä lähes missä ja milloin vain.

Ja sitten ne lupaamani viisi vinkkiä. Olepa hyvä. Todettakoon kuitenkin, ettei ole tarkoituksenmukaista aloittaa kaikkien vinkkien kokeilemista kerralla. Kokeile ensin yhtä, mikä tuntuu kiinnostavalta ja siirry sen jälkeen seuraavaan.

Kuva: Pixabay

5 vinkkiä itsensä kohtaamiseen

Ensimmäinen vinkki

Kun opiskelin kirjallisuusterapiaa, aloitimme jokaisen kurssipäivän vapaalla tajunnanvirta -harjoituksella. Kylläpä muuten lähti päivä mahtavalla tavalla käyntiin. Jos aamusi ovat kovin hektisiä, tämän voi toki tehdä myös illalla. Tai keskellä päivää.

Pääasia, että teet harjoituksen säännöllisesti. Ajankohta ei ole tärkein seikka. Tärkeämpää on tekeminen ja siitä nauttiminen.

Tämä on helppoa. Istahda alas. Hengittele rauhassa ja koita päästä rentoon tilaan. Kun olet rentoutunut, ala kirjoittamaan. Anna tekstin vain tulla. Mitä mielessäsi liikkuu? Miltä sinusta tuntuu. Tärkeintä on, ettet mieti, mitä kirjoittaisit. Tärkeintä on antaa tekstin vain tulla.

Unohda kielioppi. Sinun ei välttämättä tarvitse edes aloittaa lauseita isoilla kirjaimilla. Sinun ei tarvitse laittaa pisteitä lauseiden loppuun. Voit vain nauttia siitä, mitä paperille ilmestyy.

Haasteeksi voi muodostua suorittaminen. Tässä harjoituksessa olisi tärkeintä vain antaa mennä. Sitä mitä paperille tulee, ei kannata ruveta miettimään. Sitä ei kannata ruveta analysoimaan. Kirjoittamista ei kannata pohtia millään tavalla. Kynä vie eteenpäin. Unohda suorittaminen.

Kun olet muutaman kerran kokeillut tätä, siitä tulee rutiini. Huomaat, miten uskallat heittäytyä tekstin vietäväksi. Sillä ei ole merkitystä, tuleeko paperille kauppalista, päivän huolet, työasiat, sää. Se mitä kirjoitat, on oikein.

Aikaa tähän harjoitukseen menee noin 10-20 minuuttia. Se vaihtelee sen mukaan, miten teksti sinua kuljettaa. Unohda kello. Istahda alas, huokaise syvään, ala kirjoittaa. Helppoa.

Toinen vinkki

Kiitollisuudesta on vuosien varrella puhuttu paljon. Se on mielestäni aina ajankohtainen asia.

Pidä kiitollisuuspäiväkirjaa. Kiitollisuuden terveysvaikutuksia on tutkittu. Tutkimusten mukaan kiitollisuusuus lisää hyvinvointia.

On hyvin tavallista, että arjessa huomio kiinnittyy negatiivisiin asioihin. Vaikka päivän aikana tapahtuisi kaikkea kivaa, voi pari harmittavaa kokemusta jäädä päällimmäiseksi mieleen.

Hyödynnä jälleen paperin ja kynän voimaa. Tämä harjoitus on helppo jo nopea toteuttaa. Kuten kohdassa yksi, myös tässä pätee sama ajatus: unohda suorittaminen. Kirjoita rennolla otteella, mistä olet kiitollinen.

Voit kirjoittaa illalla saman päivän tapahtumista. Tai voit kirjoittaa elämässäsi vaikuttavista asioista, joista olet kiitollinen. Kiitollisuutta tuottavia asioita on yllättävän paljon:

  • Ystävän kanssa vietetty kahvihetki.
  • Asiakkaalta saatu positiivinen palaute.
  • Puolison halaus.
  • Oma terveys.

Sinä itse tiedät, mitkä asiat elämässäsi ovat hyvin. Niistä kannattaa olla kiitollinen. Kun olet kirjoittanut kiitollisuutta tuottavat asiat, pysähdy kuuntelemaan oloasi. Onko olosi onnellisempi? Onko olosi kiitollisempi? Oletko rentoutuneempi? Oivalsitko jotain uutta itsestäsi?

Muutaman harjoituskerran jälkeen kiitollisuuspäiväkirjan pitämisestä tulee tapa. Voit hyvinkin huomata, että kaipaat sen kirjoittamista. Se ei käy työstä, vaan on nautiskelua. Kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminen on hetki aikaa itsellesi.

Kolmas vinkki

Pohdi pelkojasi. Meillä kaikilla on pelkoja. Monesti pelko on sellainen, joka estää kokeilemasta jotain uutta. Epäonnistumisen pelko on yksi iso este, joka voi aiheuttaa sen, ettei edes yritä.

Epäonnistumisen pelkoa on tutkittu ja siitä on kirjoitettu paljon. Epäonnistumisen pelko on niin mielenkiintoinen aihe, että kirjoitan siitä lähiaikoina ihan oman postauksen. Mutta mielestäni se sopii hyvin tähän vinkkilistaan.

Pohdi jotain elämäsi tilannetta, jossa epäonnistumisen pelko esti sinua tekemästä jotain isoa päätöstä. Se saattoi olla:

  • työpaikan vaihto
  • ihmissuhteesta irti päästäminen
  • muutto toiselle paikkakunnalle
  • opiskelemaan hakeutuminen
  • jne.

Pohdi kirjoittamalla, harmitteletko sitä, ettet uskaltanut tehdä isoa päätöstä. Miten tekemättä jättäminen on vaikuttanut elämääsi? Kadutko?

Lue kirjoittamasi teksti rauhassa. Nouseeko siinä esille jotain sellaista, mitä et ehkä ole tullut ajatelleeksi?

Käytä tähän harjoitukseen vähän enemmän aikaa. Saat monipuolisemman näkökulman, kun pohdiskelet tapahtunutta kaikessa rauhassa paperille.

Neljäs vinkki

Reflektoi omaa toimintaasi. Etenkin opiskelussa reflektointi nykyään korostuu. Ja hyvä niin. En muista, milloin viimeksi olisin suorittanut jonkun koulutuksen, johon ei olisi liittynyt reflektointia.

Reflektointi on antoisa matka, eikä se ole niin vaikeaa, miltä nimi kuulostaa. Reflektoinnin voi tehdä minkä tahansa uuden asian äärellä. Sen ei tarvitse liittyä koulutukseen. Oletko opettelemassa uutta taitoa? Hienoa. Reflektoi matkasi.

Kirjoita vaikkapa päiväkirjatyyppisesti, miten olet hommassa edennyt. Mitä virheitä olet matkallasi tehnyt. Mitä onnistumisen hetkiä koit? Jos nyt aloittaisit alusta tämän uuden asian opettelun, mitä tekisit toisin?

Jos uuden asian opettelu on pitkäkestoinen projekti, kannattaa siitä kirjoittaa tasaisin väliajoin pitkin matkaa. Tällöin sinulle saattaa tulla oivalluksen hetkiä ihan vain sen vuoksi, että kirjoitat paperille matkasi edistymisestä.

Jos kirjoitat pitkin matkaa, kirjoittamiseen ei kulu paljon aikaa. Jo 15 minuutin pohdiskelu on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin jättää kokonaan kirjoittamatta.

Viides vinkki

Hiljentyminen. Hiljaisuudessa on voimaa. Mikäpä olisi sen parempi tapa kohdata itsensä kuin olla vain hiljaa itsensä kanssa. Tekemättä yhtään mitään.

Aina parempi jos voit mennä metsään. Tai järven rannalle. Kuuntele luonnon ääniä. Antaudu kaikilla aisteilla kokemaan ympäristö. Pysähdy. Anna ajatusten ja tunteiden nousta tietoisuuteen.

Usein hiljaisuudessa on mahdollisuus kohdata sellaisia tunteita ja ajatuksia, jotka eivät arjen suoritusten keskellä pääse pintaan. Jos omista hiljaisuuden hetkistäsi on kulunut kauan aikaa, älä säikähdä tuntemuksiasi.

Vartti on parempi kuin ei ollenkaan. Suosittelen kuitenkin, että varaisit enemmän aikaa, jos se on mahdollista. Tunti itsesi kanssa voi olla hyväkin sijoitus itseesi.

Jos haluat yhdistää luonnon ja kirjoittamisen, saatat kohdata itsesi aivan uudella tavalla. Luonnon tarkkailemisen ja hiljentymisen jälkeen istahda johonkin. Ota kynä ja vihko avuksesi ja kokeile mitä tapahtuu. Voit yhdistää tähän vinkin numero yksi.

Kuva: Pixabay

Säännöllisyys on kultaa

Valitsetpa näistä viidestä vinkistä kokeiluusi minkä tahansa, kannattaa tilanne rauhoittaa:

  • Kukaan ei pääse keskeyttämään.
  • Olet aidosti läsnä siinä, mitä teet.
  • Annat tilanteen vain viedä, et suorita.
  • Kirjoittamisessa keskityt vain kirjoittamisen iloon. Kieliopilla ei ole merkitystä.

Säännöllisyys ja kiireettömyys harjoituksessa kannattaa – niin myös näiden vinkkien kohdalla. Kun jostain näistä vinkeistä tulee rutiinisi, hyöty on myös todellinen. Jossain vaiheessa huomaat, miten olosi muuttuu, kun kirjoitat säännöllisesti.

Posted in Itsetutkiskelu